بررسی انواع خروجی تصویر

از گذشته تا به امروز درگاه های تصویر بسیار متنوعی طراحی و عرضه شده اند که هر کدام دارای ویژگی ها،کاربرد ها و معایب خاص خود هستند.احتمالا شما آنها را بر روی دستگاه های dahua  ,پخش کننده ویدئو،گیرنده های دیجیتال،کارت های کپچر،کارت های گرافیک،تلویزیون ها و مانیتور ها مشاهده کرده اید.

در این مقاله به بررسی تعدادی از این درگاه ها می پردازیم

 Radio Frequency یا (RF)

پورت RF شاید اصلی‌ترین پورت برای انتقال داده‌های تصویری به سیستم بوده كه از گذشته دور تا امروز همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید با ظاهر این پورت آشنا شوید به پشت تلویزیون قست ورودی سیم آنتن مراجعه كنید. همچنین این پورت در كارت‌های كپچر هم به وفور مشاهده می‌شود. استفاده از این پورت در كارت‌های كپچر تنها برای دریافت سیگنال‌های تلویزیونی جهت مشاهده و ضبط تصاویر كاربرد دارد. این پورت در تلویزیون‌ها و یا مانتیورها بیشتر همانند كارت‌های كپچر برای دریافت سیگنال‌های تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در گذشته از این پورت برای اتصال تلویزیون به دستگاه‌های VCR (دستگاه پخش نوارهای كاست ویدیویی مانند VHS) نیز كاربرد داشته است. هم اكنون برای اتصال دستگاه‌های جانبی به تلویزیون، قرار دارد استفاده می‌شود. كابلی كه برای اتصال به این پورت مورد استفاده قرار می‌گیرد در دو نوع كواكسیال 75 اهم و كواكسیال 300 اهم طبقه‌بندی می‌شود. كابل 75 اهمی تقریباً در استفاده از پورت RF همه‌گیر شده و به ندرت مشاهده می‌شود كه هنوز كواكسیال 300 اهمی توسط دستگاهی استعمال شود. البته برای تبدیل كابل 300 اهم به 75 اهم رابطی طراحی شده كه در صورت نیاز می‌توان از آن استفاده كرد

.

 

 Composite Video یا (RCA)

این درگاه یکی از قدیمی ترین خروجی های تصویر ارائه شده است اما با این وجود بر روی بسیاری از تلویزیون ها،گیرنده های دیجیتال و دستگاه های پخش ویدئو مشاهده می شود. Composite Video معمولا دارای سه پورت و درگاه است که با سه رنگ زرد،قرمز و سفید شناخته می شوند.پورت و درگاه زرد معمولا برای انتقال داده های تصویر،پورت و درگاه قرمز برای انتقال صدای باند راست و پورت و درگاه سفید برای انتقال صدای باند چپ استفاده می شوند.البته Composite Video در بعضی از کارت های گرافیک قدیمی و بعضی از تلویزیون ها و یا گیرنده ها به صورت تک پورت وجود دارد که می توان به این وسیله رایانه خود را به تلویزیون متصل و به جای مانیتور از تلویزیون برای نمایش تصاویر استفاده نمود،البته به یاد داشته باشید که توقع زیادی از این درگاه نداشته باشید چرا که حداکثر رزولیشنی که در این حالت پشتیبانی می شود 640x480 است پس درگاه مذکور از کیفیت مناسبی بهره نمی برد.

 Separated Video یا  (S-Video ) 

 این درگاه نسبت به Composite Video از کیفیت مطلوب تری برخوردار است. هرکابل Composite از دو رشته سیم تشکیل شده که یکی برای انتقال دیتا و دیگری زمین است اما کابل S-Video از سه رشته سیم تشکیل شده که یکی برای انتقال تصاویر سیاه و سفید،دیگری برای انتقال رنگ و دیگری زمین است.گر چه این درگاه از کیفیت بهتری نسبت به درگاه کامپوزیت برخوردار است اما در مقایسه با درگاه های جدیدتر کیفیت نسبتا پایین تری ارائه می دهد.این درگاه بر روی بعضی از کارت های گرافیک،تلویزیون ها،گیرنده ها و ویدئو پروژکتورها مشاهده می شود.این درگاه در سه استاندارد 4 ،7 و 9 پین طراحی شده است، لازم به ذکر است نوع 4 پین کیفیت کمتری نسبت به دو نوع دیگر دارد.نوع 7 پین اکثرا برای ورودی، نوع 4 پین اکثرا برای خروجی تصاویر و نوع 9 پین در هر دو مورد خروجی و ورودی استفاده می شوند.

 

Component Video

پورت های Component Video از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با پورت های Composite دارند و تنها تفاوت آن ها در رنگ بندی می باشد.Component Video شامل سه پورت و درگاه به رنگ های قرمز،سبز و آبی است.درگاه و پورت مذکور کیفیت بسیار بهتری نسبت به S-video دارد و به روی گیرنده های دیجیتال و ویدئو پروژکتور ها دیده می شود.Component Video از سه رشته سیم با رنگهای ذکر شده برای انتقال داده ها و تصاویر استفاده می کند.پورت سبز با نماد Y،پورت آبی با نمادهای Pb، Cb یا B-Y و پورت قرمز با نمادهای Pr، Cr یا R-Y نمایش داده می شوند.پورت سبز برای انتقال داده های سیاه و سفید و پورت های آبی و قرمز برای انتقال داده های رنگی استفاده می شوند.در اصل کامپوننت بنا و اساس RGB و VGA Port است.

 

 Video Graphics Adapter یا (VGA)

پس از عرضه پورتهای کامپوننت،RGB عرضه شد ولی به سرعت جای خود را به VGA داد چرا که RGB از سه کابل مجزا برای انتقال سیگنال ها استفاده می کرد اما VGA تنها یک کابل برای انتقال سیگنال ها نیاز دارد که همین موضوع باعث شد هر چه زودتر VGA جایگزین RGB شود.VGA از زمان عرضه تا به حال استفاده های زیادی داشته و یکی از پرکاربردترین پورت ها بوده است البته در چند سال اخیر مقداری نقش VGA به دلیل کیفیت بالاتر کابل های DVI و hdmi کمرنگ تر شده و امروزه بر روی کمتر کارت گرافیکی مشاهده می شود اما هنوز هم به عنوان پرکاربردترین پورت و درگاه برای اتصال ویدئو پروژکتور شناخته می شود. پورت و درگاه VGA برای انتقال سیگنال های آنالوگ استفاده می شود بنابراین قابلیت انتقال سیگنال های دیجیتال را ندارد.VGA برای انتقال سیگنال ها از 15 پین استفاده می نماید که در مجموع به آن ها D-Sub می گویند،همچنین پورت مذکور از کیفیت بهتری نسبت به پورت های قبلی بهره می برد.

 

 Digital Video Interface یا (DVI)

پس از ارائه VGA درگاه جدیدی طراحی و تولید شد.این درگاه چیزی جز DVI نبود.DVI برای انتقال سیگنال های آنالوگ و دیجیتال استفاده می شود،لازم به ذکر است درگاه و پورت مذکور چندین نوع مختلف و با کاربرد های متفاوت است که اشاره مختصری به هر یک خواهیم داشت.

DVI-A:برای انتقال سیگنال های آنالوگ استفاده می شود.

DVI-D:برای انتقال سیگنال های دیجیتال استفاده می شود و رایج ترین درگاه DVI در بین سایرین است.

DVI-I:توانایی انتقال هر دو سیگنال آنالوگ و دیجیتال را دارد.

 

Single Link:حداکثر رزولیشن پشتیبانی شده در این نوع 1920x1080 با نرخ تازه سازی 60Hz است.

Dual Link:نوع بهبود یافته single linke است و حداکثر توانایی پشتیبانی از رزولیشن 1536x2048 با نرخ تازه سازی 60Hz را دارد.

 

امروزه پورت و درگاه DVI بر روی بسیاری از کارت های گرافیک و مانیتور ها مشاهده می شود و از پرکاربردترین ها در این زمینه است.ظهور و عرضه ی DVI موجب شد تا پس از مدتی HDMI عرضه شود که البته ویژگی های مشترک زیادی با DVI دارد.

 

Display port

این درگاه در سال 2006 جایگزین VGA و DVI معرفی شد که می تواند جایگزین HDMI نیز باشد اما به دلیل کاربرد گسترده HDMI، این موضوع در حال حاضر رخ نخواهد داد.Display port بهترین جایگزین DVI است چرا که توانایی پشتیبانی از رزولیشن 3K و همچنین قابلیت انتقال صدای با کیفیت 8 کاناله را نیز داراست ولی DVI نهایتا از رزولیشن 2K پشتیبانی می نماید و قابلیت انتقال صدا را نیز ندارد.

Display port از پهنای باند بالای 10.8Gb/s بهره می برد که مقداری از HDMI بالاتر است.Display port بیشتر بر روی کارتهای گرافیک جدید و مانیتور ها دیده می شود بر خلاف HDMI که بیشتر در تلویزیون ها و گیرنده ها و... کاربرد دارد.این درگاه در دو اندازه Mini Display port و Display port(درگاه پیشفرض) تولید شده است،همچنین درگاه مذکور همانند HDMI کاملا دیجیتال است.